Facebook is in 2004 ontstaan en in 2008 kwam er een Nederlandse versie online. Het online profielennetwerk is inmiddels toegenomen tot 1,15 miljard gebruikers wereldwijd. Omdat Facebook in een korte tijd zo ontzettend populair is geworden is het belangrijk dat uw organisatie hier ook in participeert. Want wat is nu mooier dan klanten te werven en te onderhouden via een nieuw kanaal. Belangrijk is dat u een juiste bedrijfsvermelding krijgt. Na het inregelen van de juiste elementen is het belangrijk dat u de juiste berichten verspreid om zo uw netwerk op te bouwen en uit te breiden. Het grote voordeel van dit kanaal is dat, als iemand een bericht van uw organisatie “liked” of hierop reageert, deze facebook gebruiker dit met al zijn vrienden deelt. Binnen no-time bereikt u bij de juiste berichten dus een enorme groep mensen!
Campagne inrichting
Op het moment dat u ervoor gekozen heeft om deel te gaan nemen op Social media of wanneer u al een tijdje onderweg bent, maar nog moeite heeft bij uw social media campagne, is het verstandig om de basis goed weg te zetten. Tijdens een social media campagne inrichting wordt er in overleg met u een keuze gemaakt uit de verschillende social media kanalen. Als één of meerdere kanalen gekozen zijn, kan eZense u ondersteunen bij de juiste inrichting. Door uw bedrijfsvermelding strak weg te zetten en dit eventueel te koppelen aan uw eigen persoonlijke profiel kunt u uw berichten gemakkelijk plaatsen, monitoren en bijsturen.
Social media kanalen
Bij de verschillende social media kanalen kunt u een bedrijfsvermelding aanmaken. Een Facebook bedrijfspagina komt in de praktijk erg vaak voor. Voor de B2B markt is juist LinkedIn een mooi kanaal om veel volgers te krijgen.
Twitter en Youtube zijn kanalen die ook erg interessant kunnen zijn, afhankelijk van uw branche. Een Google+ pagina en deze koppelen aan Google auteurschap is iets wat elke volwaardige marketingverantwoordelijke binnen een organisatie zou moeten meepakken.
Social media onderhoud en adverteren
Als uw inrichting staat is het belangrijk dat er structureel nieuwe inhoud gepost wordt. Alleen organisaties die hier actief mee bezig zijn, zullen dit terugzien in hun cijfers. Door middel van social media content management zorgt u ervoor dat u effectief gebruikt maak van de social media kanalen, zonder dat hier kostbare tijd verloren gaat. Door middel van social media adverteren kunt u gericht adverteren via social media en kunt u uw naamsbekendheid en uw bedrijfsvermelding positief beïnvloeden.
Content management (onderhoud)
Op het moment dat uw social media campagne inrichting voor elkaar is, zult u structureel interessante, leuke of merkwaardige content moeten posten om zichtbaar naar voren te komen en een groter bereik te creëren. Een social media campagne kan verschillende functies hebben zoals meer naamsbekendheid, klantenbinding, een kanaal voor nieuwe klanten, informatie voorziening, enzovoorts.
Onderhoud is belangrijk
Nadat uw social media campagne ingericht is, is het essentieel om actief te zijn op het gekozen platform. We zien nog steeds veel bedrijven waarbij een melding staat dat het bedrijf een aantal maanden, of soms jaren terug, voor het laatst actief was. Dit zijn berichten die elke doelgroep erg afschrikken en deze zullen eerder nadelig als gunstig zijn voor uw marketing.
Social media onderhoud uitbesteden
eZense kan u ondersteunen bij het social media onderhoud. Wij kunnen zowel een geschikte strategie formuleren en deze vertalen naar een concreet actieplan en inhoud voor berichten, als het totaal ontzorgen in het onderhoud van uw social media platformen. Het wekelijks of twee wekelijks posten van berichten is essentieel om zichtbaar naar voren te blijven komen. Social media adverteren is een vervolgstap welke bij de juiste inrichting erg succesvol zal zijn.
Social Media adverteren
Verschillende social media platformen zijn uitgegroeid tot platformen met miljoenen gebruikers. Momenteel steekt Facebook hier met kop en schouders bovenuit. Bij de social media campagne inrichting en het social media onderhoud is het belangrijk dat er een goede strategie vooraf bepaald is. Door middel van een social media strategie worden de platformen bepaald waarop uw bedrijf actief zou moeten zijn.
Social media adverteren zinvol?
Als uw social media platform ingericht is kunt u starten met het social media onderhoud. Dit zijn de eerste twee stappen bij een goede social media campagne. De vervolgstap zou adverteren via social media kunnen zijn. Bij vele platformen is het mogelijk om te adverteren, bijvoorbeeld Facebook, Twitter, YouTube en LinkedIn. Op basis van een goede targeting kunt u gericht adverteren voor de doelgroep die voor u belangrijk is.
Social media adverteren uitbesteden
eZense kan u ondersteunen bij het adverteren via een social media platform. Belangrijk is om goed in de gaten te houden wat het oplevert. Alleen als de campagne voldoende oplevert is het zinvol om te blijven adverteren via social media. Wij denken graag met u mee!
Advies op maat
Voor elke organisatie geldt een andere social media strategie. Dit is de reden dat het belangrijk is om in kaart te brengen op welk kanaal uw doelgroep actief is en aan welke berichten zij behoefte heeft. eZense geeft u graag advies over de vele mogelijkheden van social media marketing. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Social media kanalen
Via verschillende social media kanalen kunt u meer bezoekers naar uw website trekken en een grotere naamsbekendheid opbouwen. We lichten er een aantal toe.
Twitter is in 2006 opgezet en heeft nu ongeveer 1,5 miljard gebruikers. Via Twitter kan er een kort bericht van maximaal 140 tekens verstuurd worden naar de volgers die elke gebruiker heeft. Vooral als een organisatie vaak vernieuwende dingen, nieuwtjes en feiten heeft is Twitter een belangrijk kanaal om in deel te nemen.
Andere social media
Ook andere social media zoals Google + (500 miljoen gebruikers), Pinterest (70 miljoen gebruikers), Youtube (1 miljard bezoekers) en LinkedIn (238 miljoen gebruikers) zijn belangrijke kanalen om mee rekening te houden.