Waarom heeft je bedrijf een LinkedIn-bedrijfspagina nodig?

LinkedIn is een belangrijke applicatie voor ondernemers. Met LinkedIn kun je connecties maken over de hele wereld. Ook om zakelijke samenwerkingen aan te gaan, je te laten inspireren door vakgenoten of als werkgever in de markt te zetten, is LinkedIn interessant. In deze blog lees je hoe belangrijk LinkedIn is en geven we je tips over hoe je jouw eigen LinkedIn-bedrijfspagina kan verbeteren.

Wat is LinkedIn?

LinkedIn is de grootste online netwerkwebsite ter wereld. De applicatie focust zich vooral op het zakelijke netwerken. Door connecties te maken met verschillende gebruikers kun je een zakelijke netwerk creëren. Er staan meer dan 10 miljoen actieve vacatures online en je vindt er mensen van alle bedrijfstakken. LinkedIn heeft meer dan 500 miljoen gebruikers wereldwijd en ongeveer 7 miljoen daarvan zijn Nederlandse gebruikers.

LinkedIn voor bedrijven

Facebook en Twitter moeten jaarlijks gebruikersaantallen inleveren, maar LinkedIn blijft met toenemende mate populair in ons land. Wereldwijd loggen er maandelijks zo’n 300 miljoen leden in. LinkedIn is met name voor bedrijven met zakelijke klanten interessant. Maar ook om zakelijke samenwerkingen aan te gaan, je te laten inspireren door vakgenoten of je als werkgever in de markt te zetten, is LinkedIn uitermate geschikt. Er zijn meer redenen waarom je LinkedIn zou moeten inzetten als bedrijf:

Aantrekken van personeel

LinkedIn staat bij het bredere publiek bekend als een vacaturesite. Natuurlijk is het meer dan dat, maar de werving van personeel is er wel een groot onderdeel van. Wil je mensen enthousiasmeren om bij je te werken? Ook hier komt je bedrijfspagina goed van pas.

Tip! Naast het plaatsen van vacatures kun je op je bedrijfsprofiel ook een kijkje achter de schermen geven. Hoe ziet een dag in jullie bedrijf eruit, waarom is het leuk om bij jullie te werken? Wat kunnen mensen verwachten van jouw bedrijf? Zichtbaarheid is belangrijk, zeker voor de mensen die al ergens werken maar bereid zijn te solliciteren bij een interessant aanbod.

Klanten werven

Mensen uit je netwerk zijn al bekend met jouw kwaliteit en hierdoor is het netwerk een goede plek om klanten te werven. Een kennis op de juiste plek kan een nieuwe zakelijke samenwerking betekenen.

Tip! Deel bedrijfsnieuws op je bedrijfspagina en persoonlijke pagina, zoals nieuwe producten of projecten, om je netwerk op de hoogte stellen van je professionele activiteiten.

Zakelijk netwerk opbouwen

Naast het werven van nieuw personeel, wordt LinkedIn met name gebruikt om je zakelijke netwerk te onderhouden. De meesten doen dat niet alleen voor de gezelligheid: Jouw aanwezigheid op LinkedIn kan je bedrijf mooie nieuwe opdrachten opleveren.

Tip! Laat hier ook af en toe zien wat je zoal doet op een dag. Toon bijvoorbeeld een foto of samenvatting van recent opgeleverd werk.

Kennis delen met vakgenoten

Inspiratie vind je niet alleen in bedrijfsnieuws van anderen, maar ook door op allerlei manieren branchekennis uit te wisselen. Ruim 40 procent van de LinkedIn-gebruikers vindt nieuwe producten en diensten interessant. 50 procent volgt graag bedrijfsnieuws en maar liefst 60 procent van de gebruikers is geïnteresseerd in branchekennis. Je kunt jouw kennis dus op diverse manieren delen op LinkedIn.

Tip! Plaats een bericht over een opvallende businesscase of statistiek. Dit wordt veelal goed ontvangen door je volgers. Naast het nieuwsoverzicht zijn er tienduizenden Nederlandstalige groepen actief op LinkedIn die informatie over specifieke zakelijke onderwerpen delen. Vaak kun je hier ook terecht met prangende vragen over een specifiek probleem waar je tegenaan loopt.

Artikelen delen

Nog een manier om vakkennis te delen, is door het schrijven van LinkedIn-artikelen. Artikelen op LinkedIn kun je schrijven vanuit je persoonlijke pagina en worden hier ook verzameld. Het nieuwsoverzicht is geschikter voor korte berichten met het bedrijf als afzender, maar in een LinkedIn-artikel kun je uitvoeriger zijn. Het is dus een soort blog op je LinkedIn-pagina.

Met een portfolio aan artikelen straal je allereerst deskundigheid uit. Daarnaast kan het een positieve invloed hebben op je positie in de zoekmachines. Zo zijn je artikelen ook voor niet-leden te vinden. Als je al blogs schrijft op je bedrijfswebsite en deze daarna als LinkedIn-artikel plaatst, telt het niet als te beboeten dubbele content voor bijvoorbeeld Google. Althans, zolang je die volgorde aanhoudt en verwijst naar de oorspronkelijke bron.

Tip! Wil je meer verkeer naar je website leiden? Dan kan het uitstekend werken om de eerste helft van je artikel op LinkedIn te plaatsen en voor de rest naar je website te verwijzen.

LinkedIn-bedrijfspagina

Op LinkedIn kun je een bedrijfspagina maken. Naast een persoonlijk LinkedIn-profiel is dit je voornaamste uithangbord. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld linken met je bedrijfspagina op hun cv en dragen je bedrijf op deze manier met trots uit. Op je bedrijfspagina kun je je profileren door te vertellen wat je doet en waar je als bedrijf voor staat.

Via deze link krijg je stapsgewijs uitleg over hoe je een LinkedIn-bedrijfspagina aanmaakt.

Persoonlijke LinkedIn-pagina

Je kunt een bedrijfsprofiel aanmaken, maar zeker zzp’ers of ondernemers met een klein bedrijf doen er goed aan om als eerste hun eigen profiel in orde te maken. Je bent als ondernemer vaak het gezicht van je bedrijf en op LinkedIn wordt vaker naar persoonlijke profielen dan naar bedrijfspagina’s gezocht.