Black, grey en white hat SEO – wat zijn de verschillen?
Het zijn termen die je misschien wel eens voorbij hebt zien komen; white hat seo of black hat seo. De korte uitleg van deze termen zit hem al in het woord zelf. Bevindt de SEO-techniek die gebruikt is zich in een wit en zwart gebied? Is het dus op een geoorloofde manier gegaan en heeft de website zich gehouden aan de richtlijnen van de zoekmachine? Of worden er juist verkeerde technieken toegepast om de SEO-scores van een website te verhogen? Of ligt het misschien in een grijs gebied, de zogenaamde grey hat SEO.
We geven je graag voorbeelden van de verschillende technieken en waarom deze wel en juist niet worden gezien als goede of foute SEO. Te beginnen met een overzicht van de verschillende onderdelen tussen wit en zwart.
Black hat SEO – snel resultaat, maar met grote risico’s
Black hat SEO omvat technieken die niet in overeenstemming zijn met de richtlijnen van zoekmachines en gericht zijn op het manipuleren van de zoekresultaten. Dit kan onder meer inhouden dat er gebruik wordt gemaakt van keywordstuffing, cloaking, verborgen tekst en links en/of het kopen van links. Het doel van black hat SEO is om snel resultaten te behalen, maar is niet geheel zonder risico. Deze technieken kunnen leiden tot straffen als een tijdelijke of zelfs volledig verbanning van de zoekmachine.
De verschillende vormen van black hat SEO toegelicht:
• Links via een Link Farm – Dit is een groep met websites die naar elkaar linken, om zo de zoekindex van Google om de tuin te leiden. Deze links komen vaak van irrelevante en lage kwaliteit websites.
• Keyword stuffing – letterlijk het volproppen van een website met het relevante zoekwoord. Zelfs al is de pagina niet relevant, het zoekwoord is er zeer vaak te lezen. Het enige doel is een hoge ranking behalen. Met de huidige ontwikkelingen kan o.a. Google deze vorm van black hat SEO steeds beter herkennen. De zoekwoord dichtheid speelt daarbij een belangrijke rol.
• Willekeurige comments onder een blog. Je hebt ze vast wel eens gezien op een website of op je eigen blog ontvangen. Commentaren die niets met het blog te maken hebben en vaak overduidelijk zijn geproduceerd door bots.
• Linkbuilding met links die niet relevant zijn voor de specifieke industrie. Vaak gaan deze links ook richting websites in het buitenland. Een link directory is een verzamelpagina met links naar andere websites.
• Cloaking – het verhullen van content. De content die de website aan de zoekmachine toont – met je de juiste SEO inhoud – is anders de de daadwerkelijke content op de website zelf. Vaak blijven bepaalde onderdelen van de website bewust verborgen voor de websitebezoeker.
Andere vormen van black hat seo zijn:
• Geen waardevolle toevoegingen aan de gebruikerservaring. Dit wil zeggen dat er bijv. geen inhoudelijke blogs worden geschreven of content wordt gedeeld. En als ze wel worden gedeeld, staan ze vol met spelfouten, gedupliceerde content en/of onoriginele ideeën.
• Een oude techniek die werd gebruikt was het toevoegen van onzichtbare tekst. De website kwam hoger in de resultaten door het veelvuldige gebruik van relevante zoekwoorden, maar voor de bezoeker was dit allemaal onzichtbaar (en dus niet vervelend qua lezen).
Wat is white hat SEO?
White hat SEO omvat technieken die in overeenstemming zijn met de richtlijnen van zoekmachines en gericht zijn op het bieden van waardevolle content en een positieve gebruikerservaring. Hieronder valt onder meer het gebruik van relevante trefwoorden, het creëren van hoogwaardige inhoud en het verkrijgen van natuurlijke backlinks. Het doel van white hat SEO is om duurzame en langdurige resultaten te behalen. Met de huidige ontwikkelingen van o.a. Google kunnen zoekmachines deze websites met waardevolle en vooral ook relevante content steeds beter herkennen.
Het grijze gebied tussen white en black hat SEO – Grey hat SEO
Grey hat SEO zit ergens tussen black hat SEO en white hat SEO in. Dit omvat technieken die niet expliciet worden verboden door zoekmachines, maar die nog steeds in een ethisch grijs gebied vallen. Dit kan bijvoorbeeld inhouden het kopen van domeinnamen met een hoge autoriteit, maar zonder relevante inhoud om deze door te sturen naar de eigen site. Grey hat SEO kan een kortetermijnoplossing zijn, maar kan op de lange termijn tot problemen leiden.
Uiteindelijk maak je als eigenaar van een website natuurlijk zelf de keuze welke vorm van SEO je kiest. Over het algemeen wordt white hat SEO aanbevolen, omdat het zich richt op het bieden van waarde aan gebruikers en het volgen van de richtlijnen van zoekmachines. Black hat SEO en grey hat SEO zijn risicovoller en kunnen leiden tot negatieve gevolgen op de lange termijn.