Hoe maak ik mijn website toegankelijk voor dove en slechthorende mensen?
In Nederland zijn er ongeveer 1,5 miljoen doven en slechthorenden. Van deze groep zijn 30.000 mensen doof geboren of al op jonge leeftijd doof geworden. Gebarentaal is voor deze mensen dan ook hun moedertaal. Vaak wordt er bij de bouw van een website niet aan dove en slechthorende mensen gedacht. Ze zien immers alle tekst en beeld en kunnen dit ook gewoon lezen / begrijpen. Wat zijn dan de punten waar deze groep tegenaan loopt? Die lichten we je graag voor je toe, zodat ook jouw website straks (nog) beter toegankelijk is.
Videocontent op jouw website? Voeg ondertitels toe!
Videocontent is populair. Op social media als Instagram, TikTok en YouTube is het de belangrijkste manier van content delen. Deze worden vaak vanaf websites ook doorgelinkt. Als je video’s op je website hebt, zorg er dan voor dat deze zijn voorzien van ondertitels. En als je linkt naar een video op een extern platform, kies dan bij voorkeur voor een variant met tekst. Dit maakt de inhoud toegankelijk voor dove en slechthorende gebruikers.
Voor eigen video’s kun je ervoor kiezen om de ondertitels zelf uit te typen en toe te voegen. Of je kan dit door een extern bedrijf laten doen. Een andere optie is een automatische generator / transcriber. Enige nadeel hiervan is dat je de teksten vaak zelf nog een keer door moet lezen en aanpassen, omdat deze geen 100% nauwkeurigheid hebben.
Maak podcasts en audiobestanden toegankelijk
Deel jij regelmatig podcasts op jouw website? Of ben je actief in de muzikale wereld en deel je jouw muziek? Ook deze audiobestanden zijn voor dove en slechthorende mensen enkel bruikbaar met ondertiteling. Daarnaast is het bij het delen van een podcast ook mogelijk om de tekst op jouw website te plaatsen. Met een simpele ‘Liever de tekst lezen?’ knop maak je de content voor mensen met een auditieve beperking een stuk toegankelijker.
Gebruik duidelijke en korte teksten
Waarschijnlijk denk je er niet gelijk bij na, maar niet iedere dove en slechthorende mens heeft het taal-/leesniveau C1 of C2. Vooral de groep die doof is geboren of op jonge leeftijd doof is geworden, kent de gebarentaal als primaire taal. Daarom is het verstandig om op jouw website begrijpelijke taal te gebruiken. Dat wil zeggen eenvoudige zinsopbouw en korte teksten. Duidelijke kopjes, geen lange alinea’s. Daarmee heb je (ook) mensen met een auditieve beperking.
Contactopties op jouw website voor dove en slechthorende mensen
Hoe neemt iemand via jouw website contact met je op? Op de meeste websites staat een contactformulier, e-mailadres en telefoonnummer. Ook een chatfunctie zien wij steeds vaker. Voor doven en slechthorenden is het contactformulier, mailadres of de chatfunctie een goede oplossing.
Wat we echter nog wel vaak zien, is dat de vervolgstap een telefoongesprek is. Dit is immers makkelijker en persoonlijker. Is dit bij jouw bedrijf ook het geval, dan raden we je aan om nogmaals naar dit proces te kijken. Kun je een alternatief bieden en dit ook opnemen in de 1e stap (het invullen van een contactformulier bijvoorbeeld). Denk daarbij aan het doorgeven van een communicatievoorkeur voor vervolgcontact.
Hoe toegankelijk is jouw website voor doven en slechthorenden?
Een website moet voor iedereen toegankelijk zijn. We hopen dat je met bovenstaande tips jouw website toegankelijker kunt maken voor dove en slechthorende mensen. Op deze manier draag je bij aan een inclusievere online ervaring voor een nog breder publiek. Het maakt niet uit of je jouw website nog moet bouwen of dat deze al een tijd online staat. Elk moment is het juiste moment om te kijken naar de toegankelijkheid en deze te verbeteren.