Google ondersteunt vanaf 1 mei 2023 geen vergelijkbare doelgroepen meer
Maak jij gebruik van vergelijkbare doelgroepen binnen jouw campagnes en/of advertentiegroepen? Let er dan op dat er vanaf 1 mei volgend jaar geen nieuwe segmenten meer kunnen worden toegevoegd en dat deze vanaf 1 augustus volledig verdwijnen. Geen zorgen, het is nog steeds mogelijk om de juiste doelgroep te bereiken. Elk campagnetype zal nu echter een eigen oplossing bieden voor het gebruik van first-party gegevens. We lichten in dit blog graag het een en ander voor je toe.
Wat zijn vergelijkbare doelgroepen?
Vergelijkbare doelgroepen in Google Ads worden ook wel vergelijkbare segmenten genoemd. Het is een targetfunctie die de gegevenssegmenten gebruikt om zo het bereik verder uit te breiden naar nieuwe potentiële klanten. Hiervoor worden de kenmerken van jouw bestaande klanten gebruikt of van mensen die jouw website of app eerder hebben bezocht. De gebruikers in het vergelijkbare segment hebben dus kenmerken die overeenkomen met jouw bestaande klantenbestand.
Groot voordeel van deze manier van targeten was de tijdsbesparing. Er werd namelijk automatisch gezocht naar nieuwe klanten die vergelijkbaar zijn met bestaande klanten. Stel dat je een klantenlijst hebt met mensen die snoeischaren hebben gekocht op jouw website met tuingereedschap. Met de vergelijkbare doelgroepen kon er worden bepaald dat deze mensen ook vaak op websites zaten voor tuinieren en het snoeien van bomen / planten. Op basis daarvan bepaalde de functie Vergelijkbare Segmenten welke personen getarget konden worden met dezelfde interesses.
Waarom verdwijnt de targetoptie ‘vergelijkbare doelgroepen’ in 2023?
In de laatste jaren zijn de privacyregels steeds verder aangescherpt. Hierdoor worden veelgebruikte benaderingen voor online marketing meer en meer beperkt. Je moet hier als bedrijf op inspelen door op een privacy gerichte manier doelgroepen te bereiken en gegevens te meten. Vergelijkbare doelgroepen worden bijvoorbeeld geüpgraded naar ‘geoptimaliseerde targeting, doelgroep uitbreiding en slim bieden’. In een volgend blog zullen we deze opties verder voor je toelichten. Google speelt met deze manieren van targeting vooral in op de automatisering van het proces.
Wat verandert er in 2023?
De eerste wijzigingsfase start op 1 mei 2023. Vanaf deze datum kun je geen vergelijkbare segmenten meer toevoegen aan bestaande campagnes of advertentiegroepen. Je kunt nog wel bestaande vergelijkbare segmenten targeten die al zijn gekoppeld. Conversiewaarderegels op basis van vergelijkbare segmenten zijn niet meer te maken. Ook worden er vanaf mei 2023 geen automatische vergelijkbare segmenten meer gemaakt voor je gegevenssegmenten.
Vanaf 1 augustus 2023 is de targetoptie vergelijkbare doelgroepen helemaal niet meer te gebruiken voor targeting en rapportage. Alle vergelijkbare segmenten worden verwijderd uit advertentiegroepen en campagnes en worden niet meer weergegeven in Google Ads.
Maak je (veel) gebruik van vergelijkbare doelgroepen, dan kun je nu alvast stappen zetten ter voorbereiding op de wijzigingen. Voor een handig overzicht van de aanbevolen oplossing per campagnesoort en netwerk, verwijzen we je graag door naar het volgende artikel van Google: