Hoe haal ik het meeste uit Google Trends?
Google Trends bestaat 15 jaar! Het perfecte moment om een blog te wijden aan deze gratis dienst van Google. Veel mensen hebben namelijk wel van de tool gehoord, maar deze eigenlijk nog nooit gebruikt. En dat is jammer, want met een paar eenvoudige stappen kun je er veel nuttige informatie vinden. Om het 15-jarig bestaan te vieren, heeft Google een lijst gepubliceerd met 15 tips die jou helpen het meeste uit Trends te halen. Deze tips hebben we voor jou verwerkt in een blog, inclusief een advies over het inzetten van Google Trends binnen jouw bedrijf of organisatie.
Wat kan ik met Google Trends?
Google heeft natuurlijk ook gekeken welke vragen er in de afgelopen 15 jaar het vaakst werden gesteld over Trends. Daarbij stonden de vragen “Hoe gebruik ik Google Trends?” en “Hoe werkt Google Trends?” hoog in de lijst. Allereerst is het handig om de basis van de dienst te kennen. Het is te zien als een zoekmachine, maar dan voor de trends van dit moment. Hoe populair is een bepaalde zoekterm op dat moment? Stijgt of daalt de populariteit van de term? Dit kun je aan de hand van verschillende gegevens en resultaten zien in Google Trends.
En dat is, ook voor jouw bedrijf of organisatie, op verschillende manieren interessant. Stel je wilt weten hoeveel er op het woord ‘opblaaszwembad’ is gezocht, dan vul je dit in. Vervolgens zie je in de resultaten wanneer deze zoekopdracht populair was. In dit geval zie je in de wintermaanden uiteraard vrijwel geen interesse en in de lente de eerste pieken. Vervolgens zien we in de week van 13-19 juni een grote piek. De week waarin het tropisch warm was in Nederland. De weergave van de data kun je zelf aanpassen. Naast deze data zie nog meer opties, zoals een land/regio selectie, gerelateerde onderwerpen en gerelateerde zoekopdrachten. Hiermee kun je je zoekopdracht zo specifiek maken als je maar wilt.
Overigens is het goed om te onthouden dat de populariteit in percentages wordt uitgedrukt in Google Trends. In het geval van het woord ‘opblaaszwembad’ zien we bijvoorbeeld een score van 100 voor Flevoland. De score 100 staat voor de locatie met de meeste populariteit in verhouding tot de totale zoekopdrachten op die locatie. Is er een score van 50, dan is dit een locatie die naar verhouding half zo populair is. Een hogere waarde betekent dus een groter relatief aandeel van alle zoekopdrachten, niet een hoger absoluut aantal. Wil je exacte aantallen, gebruik dan voor bijvoorbeeld de Zoekwoordplanner (Keyword Planner) van Google Ads. De gegevens uit deze twee diensten zijn goed te combineren bij het bepalen en verbeteren van de zoekwoorden voor jouw bedrijf.
Welke extra opties heeft Google Trends?
In de 15 tips die Google geeft, gaan ze veel in op de extra opties die je als gebruiker kunt selecteren. Hierbij gaat het onder andere om de opties die we eerder al noemden, namelijk selectie van data, land/regio en het tonen van gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten.
Datum / tijd : Google Trends kan je precies vertellen waar mensen op zochten op een bepaalde datum (vanaf 2004 tot een paar minuten terug). Hierbij kun je een keuze maken tussen twee types: verleden (2004 – 3 dagen terug) en realtime (afgelopen week). Realtime kun je de zoekopdracht van minuut tot minuut zien.
Daarnaast is het ook mogelijk om de trends van de dag zelf te zien. Vaak zie je bijvoorbeeld dat er bij het overlijden van een bekend persoon, dit vrijwel altijd in de trending onderwerpen van die dag staat. Ook berichten over grote gebeurtennissen in de wereld, sport en bijzonderheden rondom beroemdheden staan vaak in de trends. Per dag is er een realtime overzicht mogelijk. Deze toont de zoektrends van de laatste 24 uur.
Vergelijk: Allereerst kun je een vergelijking maken tussen trending zoekopdrachten en de meestgezochte zoekopdrachten. Deze laatste variant geeft een beeld van meestgezochte zoekopdrachten in een specifiek tijdsframe. De trending zoekopdrachten daarentegen kennen vaak meer variatie en kunnen daarmee interessant zijn als je wilt zien wat er veranderd is.
Tip! Wanneer je de omvang van een trend wilt begrijpen, gebruik dan vergelijkingen die in verhouding zijn. Het weer is daarbij een zeer goed referentiepunt. Dit is namelijk een van de grootste en meest consistent gezochte onderwerpen elke dag. Vergelijk het door jou gekozen onderwerp met deze en je krijgt een goed beeld van de omvang.
Naast de vergelijkingen die je kunt maken in de omvang, kun je natuurlijk ook bekijken wat de verschillen zijn tussen locaties. Die kunnen steden in de buurt zijn, maar ook landen. Zo werd er in de afgelopen 12 maanden bijvoorbeeld in Duitsland veel vaker gezocht op informatie over COVID-19 dan door onder andere India en de Verenigde Staten. Je kunt dus zo groot of klein als je maar wilt bekijken in welk deel van de wereld op welk onderwerp wordt gezocht. Stel dat je een nieuwe locatie wilt voor het aanbieden van brunches. Dan kun je zoeken op deze term en ontdekken of het in bepaalde delen van het land populairder is. Kijken we naar ‘brunch’ in Nederland, dan staan Noord-Holland en Utrecht bijvoorbeeld duidelijk aan de top en is er in Friesland het minste interesse. Deze informatie kan heel waardevol zijn wanneer je keuzes wilt maken voor je bedrijf.
Locatie: We gaven hiervoor al aan dat je veel vergelijkingen kunt maken. In het geval van de brunch is er in West- en Zuid-Nederland meer interesse. Maar naast het vergelijken, kun je natuurlijk ook naar informatie over een specifieke locatie zoeken om te bekijken wat er bij jou in de buurt momenteel trending is. De Amerikaanse versie geeft de mogelijkheid om in een specifiek gedeelte in jouw omgeving te laten zien wat er trending is. Voor de Nederlandse versie van Google Trends is dit helaas nog niet mogelijk, maar kun je bijvoorbeeld wel zoeken op provincie. Op die manier kun je op zoek naar inspiratie, om zo in te spelen op wat er nu in jouw omgeving gaande is.
Beeld schetsen: Alle data die Google Trends heeft is samengesteld door mensen. Door de zoekopdrachten die ze uitvoeren en de interesses die ze hebben. Bovenal geeft het ons ook het gevoel dat we niet alleen zijn in onze, soms misschien wat vreemde, zoektochten naar een antwoord. Zoektochten die kunnen variëren van de droom om de wereld rond te reizen tot tips voor het repareren van een wc. Via Google Trends zal je zien dat veel mensen de droom delen of ook op zoek zijn naar een ‘Hoe moet ik -’ voor een klusje in huis. Ook krijgen we een beeld van mensen en hun gewoontes. Elk jaar in januari piekt de vraag ‘Hoe kan ik het beste afvallen?’ en rond de aspergetijd piekt de vraag ‘Hoe bereid ik asperges?’. Bij rages zie je ook vrijwel altijd een duidelijk piek en hoe lang het duurt voordat mensen de interesse zijn verloren in die rage. Op dit gedrag en de gegevens die daarbij te vinden zijn, kun je als bedrijf inspelen. De aspergetijd staat natuurlijk vast, maar wanneer beginnen de zoekopdrachten? En hoe lang blijven mensen hun interesse houden? Zo bepaal jij wanneer je kunt starten met de promotie van de verkoop van aspergepannen of een uitje ‘zelf asperges steken’.
In andere reden waarom je met Google Trends een goed beeld kunt schetsen van de interessante trends, is het feit dat Trends juist niet dezelfde manier van automatische aanvulling als Google Search gebruikt. Zoek je in een zoekmachine van Google, dan wil je snel een antwoord. Een manier om dat te krijgen is doordat Google automatisch je vraag probeert aan te vullen. En dit gaat op basis van AI steeds accurater. De automatische aanvulling blijft daarmee beperkt en specifiek. In Trends is dit allemaal wat losser. Er worden suggesties gegeven in de breedste zin van het zoekwoord.
Hoe gebruik ik Google Trends voor mijn bedrijf?
Leuk natuurlijk, al deze verzamelde informatie en trends. Maar kan ik er ook wat mee? En zo ja, hoe zet ik dit allemaal in voor mijn bedrijf? Je kunt zeker wat met deze informatie. Zowel op de korte als lange termijn kun je inspelen op de trends door ze te gebruiken voor je (online) marketingdoeleinden. Je kunt zien wanneer een bepaald onderwerp over de afgelopen maanden populair werd. De zoekterm ‘airco’ kent uiteraard ook weer veel pieken in de zomer, maar je kunt ook zien dat er het hele jaar door naar werd gezocht. Dit omdat een deel van de mensen waarschijnlijk de verkoopdrukte van de zomer voor wil zijn. Om zo in de zomer niet zonder airco te zitten. Verkoopt jouw bedrijf airco’s, dan is dit uiteraard iets waar je op in kunt spelen met je marketing. Door mensen te overtuigen om in het voorjaar al een airco aan te schaffen. Door het gevoel van komende schaarste – ‘Wil je deze zomer niet weer zonder airco zitten?’ – te creëren.
Daarnaast kun je ook meer algemeen gaan kijken. Welke trends zijn er rondom welke periode van het jaar? Denk aan feestdagen, maar ook een seizoensgebonden populaire termen. Ski’s en winterwandeling voor de winter, ijs en zomervakantie voor de zomer. Er zijn termen die elk jaar terugkomen en waarop je kunt inspelen met je contentkalender. Het is een handig hulpmiddel om alvast vooruit te werken met je content. Onder deze content verstaan we bijvoorbeeld social media posts, maar ook blogs. Ook met teksten kun je vooruitwerken. Omdat de gegevens eenvoudig te downloaden te zijn, kun je zelf ook nog eens een eenvoudig overzicht creëren.
De genoemde blogs zijn ook zeer geschikt wanneer je in wilt spelen op de huidige trends. Wie herinnert zich bijvoorbeeld de Fidget Spinners nog? Een product dat al jaren bestond, maar in 2017 mateloos populair was in onder andere Nederland. De blogs die volgden gingen natuurlijk over de beste en mooiste Spinners, maar ook over manieren waarop een Fidget Spinner kon helpen bij de concentratie bij kinderen en volwassen. Geschreven door een bedrijf gespecialiseerd in kindercoaching of juist een pilatesschool. Je hoeft als bedrijf het product niet te verkopen om mee te liften op de trends. Het is een kwestie van de juiste insteek vinden. Start dus vandaag nog een zoektocht in Google Trends en ontdek welke trends voor jouw bedrijf of organisatie interessant zijn!