Wat is e-mail marketing?

E-mailmarketing valt onder de direct marketing. Dit wil zeggen dat het bericht of de informatie direct naar de ontvanger wordt gestuurd. Het is in de moderne bedrijfsvoering een belangrijk onderdeel van online marketing. Doel van e-mailmarketing is het delen van informatie en het uitlokken van een reactie. Dit kan zijn het doorklikken binnen de nieuwsbrief om een blog te lezen of om een product te kopen.

E-mailmarketing is geschikt voor vrijwel elk bedrijf. Of je nou net bent gestart met je bedrijf of al vele jaren actief bent. Afhankelijk van jouw organisatie kan er op verschillende manieren invulling gegeven worden aan e-mail marketing. Bied je bijvoorbeeld een dienst aan of een product? Beide soorten vragen om en andere aanpak. Er zijn dus verschillende elementen belangrijk binnen de e-mail marketing. Om deze reden hebben we de belangrijkste vragen voor je op een rij gezet.

Welk doel wil je bereiken met jouw e-mail marketing?

Welk doel heb jij met jouw nieuwsbrief? Als je bepaalde marketing aspecten oppakt, heb je hier altijd (bewust of onbewust) een achterliggende gedachte bij. De doelen kunnen afhankelijk van jouw organisatie behoorlijk verschillen. Doelen die onder andere voor jou kunnen gelden zijn:

• Het creëren van meer naamsbekendheid (bijvoorbeeld “branding”)
• Het realiseren van directe verkoop
• Het genereren van nieuwe aanmeldingen voor de nieuwsbrief, door middel van de nieuwsbrief
• Het bekendmaken van nieuwe producten en/of diensten, puur ter kennisgeving, zodat hier indirect verkoop uit gerealiseerd kan worden
• Het genereren van meer verkeer naar jouw website, met daaraan een gekoppeld doel/conversie voor jouw website

Hoe stel je een effectieve e-mail marketing campagne op?

Door een mooie (html) nieuwsbrief op te stellen kun je jouw email marketing goed vormgeven. Het maken van een nieuwsbrief kan verder gaan dan alleen een weergave van het belangrijkste nieuws. Je kunt een nieuwsbrief ook gebruiken om jezelf of jouw organisatie voor te stellen. Als je niet weet hoe je de nieuwsbrief het beste kunt presenteren, kun je meerdere varianten maken van de nieuwsbrief.

Maak bijvoorbeeld twee verschillende indelingen. De ene nieuwsbrief verstuur je naar de eerste helft van jouw mailinglijst en de andere naar het tweede deel van de mailinglijst. Aan de hand van monitoring kun je exact analyseren welke nieuwsbrief voor jou het beste resultaat oplevert.

Wat zijn de voordelen van e-mail marketing?

Vergelijk je de kosten van e-mailmarketing met bijvoorbeeld andere marketing opties als SEA en het laten ontwikkelen van een mobiele app, dan ben je waarschijnlijk goedkoper uit. Bij de meeste bedrijven die e-mailprogramma’s / apps aanbieden kun je in het begin gratis gebruikmaken van de dienst. Pas als je boven een bepaald abonnees uitkomt of gebruik wilt maken van extra optie betaal je een maandelijks bedrag.

Daarnaast kun je met de huidige software ook zonder al te veel kennis zelf een mooie en professionele nieuwsbrief bouwen. Veel programma’s maken namelijk gebruik van zogenaamde ‘drag and drop’ systemen, waarmee je eenvoudig verschillende elementen (tekstvlakken, foto’s en social links) in de nieuwsbrief kunt zetten.

Heb je dus een klein bedrijf, maar wil je wel graag een nieuwsbrief versturen naar je klanten? Laat je dan niet tegenhouden door ingewikkelde termen of zogenaamde technische kennis die nodig is. Dit is namelijk bij veel programma’s niet het geval.

Wil je wel wat verder de diepte in en wil je meer uit je nieuwsbrieven halen? Kijk dan eens naar e-mail automations.

Hoe werkt een e-mail automation?

Met een automation stel je jouw e-mail campagne in met triggers. Dit wil zeggen dat er bij het ontvangen van specifieke informatie een speciaal daarvoor klaargezette e-mail wordt verzonden. Denk bijvoorbeeld aan een verjaardag. Bij veel webshops kun je een geboortedatum doorgeven. Heb je dit gedaan, dan ontvang je op je verjaardag een e-mail met een kortingscode omdat je jarig bent. Deze e-mail is verstuurd met een automation. Om deze manier maak je de e-mails relevanter voor de ontvanger.

Een ander voorbeeld is het wel of niet openen van een e-mail. Naar de groep die de nieuwsbrief niet geopend kun je deze nogmaals versturen als herinnering. Houd hierbij wel rekening met het feit dat sommige mensen dit als spam ervaren.

Verstuur dus niet elke dag opnieuw een nieuwsbrief totdat degene hem geopend heeft. De kans is dan namelijk erg groot dat degene zich uitschrijft. Deze zelfde actie kun je ook uitvoeren met mensen die nog iets in hun online winkelmandje hebben liggen (maar dus niet besteld hebben) of bezoekers die een eerste aankoop hebben gedaan. Met een e-mail automation kun je deze mensen benaderen om een herinnering te sturen dat er nog wat in het winkelmandje ligt of om een kortingscode te sturen voor een volgende aankoop.

Hoe krijg ik meer aanmeldingen voor mijn nieuwsbrief?

x

Wat zet je in een mailing?

x

Meer informatie

Neem gerust contact op met eZense voor een vrijblijvend adviesgesprek.