Wat is Zoekmachine Adverteren (SEA)?

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel Zoekmachine Adverteren. Je kunt op elk wenselijk zoekwoord binnen een paar eenvoudige stappen zichtbaar zijn in de betaalde advertenties van Google. Stel dat jouw bedrijf zwembaden verkoopt. Dan stem je jouw advertenties zo af dat mensen die zoeken op bijvoorbeeld ‘zwembad kopen’ jouw advertenties te zien krijgen. Deze advertenties krijgen een positie bovenaan de pagina met zoekresultaten weergegeven. Dus nog boven de niet betaalde, ook wel organische, zoekresultaten.

eZense kan jou ondersteunen in het doelgericht online adverteren binnen de zoekmachines door een Google Ads Campagne op te zetten. Zoekmachine adverteren is vaak een logische vervolgstap op zoekmachine optimalisatie. eZense is een gekwalificeerde Google Ads partner, wat betekent dat wij erkende kennis en ervaring hebben om voor jou een campagne op te zetten.

Binnen een Google Ads campagne kan het onderscheid gemaakt tussen het zogenoemde zoeknetwerk en het displaynetwerk. Beiden netwerken hebben een eigen strategie.

Waar moet ik op letten bij zoekmachine adverteren (SEA)?

Zoals we het hierboven beschreven klinkt het natuurlijk heel eenvoudig. Maar het is geen kwestie van het uploaden van wat advertentieteksten en -beelden, om er vervolgens niet meer naar om te kijken. Google blijft namelijk continu aanbevelingen geven in wat er beter kan. Soms moet een tekst net iets anders of moet de focus op andere woorden liggen. Een andere keer is er zo onwijs veel concurrentie op een specifiek woord, dat je beter de focus kunt leggen op andere zoekwoorden. Of op andere zoekwoordcombinaties. Begin je eenmaal met je nieuwe SEA-strategie, dan is het regelmatig checken en optimaliseren een must. Omdat we weten dat dit veel tijd vraagt, nemen we het opzetten en het bijhouden van de SEA-campagnes graag voor je uit handen.

Heeft SEA wel nut met al die grote bedrijven als concurrent?

Ja, dat heeft het zeker wel. Het verkochte product of de aangeboden dienst heeft uiteraard invloed op de strategie. Verkoop je boeken, dan zal het lastig worden om boven de grote namen als Bol en Bruna uit te komen met enkel het focuszoekwoord ‘boeken’. Maar heb je een boekenwinkel in Almelo, dan kun je met de combinatie ‘boeken Almelo’, een doelgroep focus op locatie (dus iemand die in de buurt van Almelo is en er het specifieke zoekwoord zoekt) én met de juiste SEA strategie zeker opvallen met je advertenties. Het is dus geen onbegonnen werk om boven de grote namen uit te komen, maar een kwestie van een slimme aanpak in je SEA.

Wat zijn de voordelen van SEA?

Je kunt targetten binnen jouw doelgroep of geografische doelgroep.

Heb je een viszaak in Almelo, dan levert het je waarschijnlijk weinig op om te adverteren in Amsterdam. Je stelt je geografische doelgroep dan in op Almelo + een straal van x km. Zo bereik je de mensen die interessant zijn voor jou. De kans dat dit potentiële klanten zijn is groter dan mensen uit Amsterdam. En je verspilt geen budget aan mensen die toch nooit klant zullen worden. Ook kun je targetten op doelgroep. Verkoop je bijvoorbeeld vrouwelijke hygiëneproducten, dan zal jouw doelgroep bij vrouwen liggen. Ook dit kun je instellen voor je Zoekmachine Adverteren. De advertenties die je maakt worden dan voornamelijk aan vrouwen getoond.

Je kunt adverteren met een onbeperkt aantal zoektermen

Dit geeft je ook de ruimte om te experimenteren met woordcombinaties. Wat gebeurt er als je een andere stad koppelt, of als je specifiek laat weten welke soorten vis je bijvoorbeeld verkoopt. Is er een uniek product? Wat gebeurt er dan als je hier op adverteert? Op deze manier kun je bekijken waar veel op gezocht wordt, waar mensen op doorklikken. Is er nauwelijks of geen conversie, dan probeer je het met andere zoekwoorden. Op die manier kun je je budget ook weer zo optimaal mogelijk besteden.

Je advertenties zijn binnen enkel minuten nadat de Google Ads campagne gestart is, al zichtbaar.

Niet eerst dagen wachten op allerlei goedkeuringen en andere eisen. Je voegt je tekst en eventueel beeld toe, stelt alles in en je kunt ze uploaden. Google controleert de ads direct en laat indien nodig weten of er iets mis mee is. Dat wordt dan ook duidelijk aangeven, dus je kunt direct actie ondernemen en de advertenties waar nodig aanpassen.

Je hebt controle over jouw advertentie budget

Het is dus niet zo dat je de advertenties inschakelt en Google bepaalt wat er mee gedaan wordt. Je kiest zelf hoe je ze wilt weergeven, aan wie je ze wilt weergeven en wat de bovengrens is voor je budget. Je kunt bijvoorbeeld de keuze maken van 10 cent per klik, met een bovengrens van 30 euro per dag. Heb je dit max. bedrag bereikt, dan stopt het bereik van de advertenties automatisch. Google zal hier ook een melding van maken, zodat jij kunt bepalen of je het bedrag wilt verhogen of niet.

Je betaalt alleen als er op jouw advertentie wordt geklikt.

Wat kan ik met Google Ads?

Log je in bij Google Ads, dan zal je onwijs veel opties zien staan. Weet je deze optimaal te benutten, dan zijn deze gegevens enorm waardevol. Bij juist gebruik kan dit betekenen dat het net dat duwtje geeft voor die belangrijke 1e plek in de zoekresultaten. Boven je concurrentie, waardoor je veel meer potentiële klanten op je website krijgt.

Wat kan ik zien in Google Ads?

– Hoe vaak jouw advertentie vertoond is. Je kunt zelf de periode bepalen. Wil je bijvoorbeeld zien hoe je advertenties deze week hebben gepresteerd? Of juist over de hele maand. Je bepaalt zelf welke gegevens je in wilt zien.

– Verandering in zoekgedrag en dus kunnen inspelen op nieuwe kansen. Sommige veranderingen zijn te voorspellen, zoals de stijgende verkoop van zwembaden als het weer zonniger en warmer wordt. Maar soms zorgt een hype of andere ontwikkeling ook voor een verandering in het zoekgedrag. Zo zien we bijvoorbeeld bij veel klanten een stijging in duurzame / milieuvriendelijke producten. Mensen willen bijvoorbeeld hun zwembad mooi en eenvoudig schoon kunnen houden. Ze willen hier echter geen schadelijke producten voor gebruiken. Aan jou om dit soort veranderingen te zien in de zoekwoorden die gebruikt worden en de pagina’s die bezocht worden.

– Hoeveel bezoekers er geweest zijn op jouw website aan de hand van de advertenties. Zie je een stijging bij een specifieke pagina? Kijk dan wat je hier goed doet ten opzichte van slechter presterende pagina’s. Of heeft het te maken met een specifiek product dat opeens populair is? En andersom, mocht je opeens geen bezoekers meer hebben, check dan altijd of er niets mis is met je website. Misschien wordt hij gemarkeerd als onveilig of misschien is de laadtijd enorm lang. Daalt het aantal websitebezoekers opeens zonder goede reden, dan is het een kwestie van direct actie ondernemen.

– Hoeveel contactmomenten je dit heeft opgeleverd.

– Wat jouw opbrengsten en kosten zijn (bij webshops)

Wat zijn de voordelen van Google Ads?

Enkele voordelen van het adverteren via Google Ads

  • Targetting binnen jouw doelgroep of geografische doelregio
  • Je betaalt alleen als er op jouw advertentie wordt geklikt
  • Je kunt adverteren met een onbeperkt aantal zoektermen
  • Je hebt volledige controle over jouw advertentiebudget
  • Jouw advertenties zijn binnen enkele minuten nadat de Google Ads campagne gestart is, al zichtbaar

Slimmer adverteren met het vernieuwde Ads

Via het Google Ads systeem zijn steeds meer mogelijkheden. Zo kun je “agressiever” adverteren binnen een bepaalde regio, een moment op een dag, of op een mobiel apparaat. Dit is niet alleen iets voor grote bedrijven, maar juist ook voor lokale ondernemers met een beperkt budget!

Google Shopping

Als je adverteert via Google Ads kunnen jouw producten ook terug te vinden zijn in het vernieuwde Google Shopping systeem. Deze items in Google Shopping worden vaak boven alle zoekresultaten getoond wanneer iemand op een specifiek product zoekt. Daarnaast is er ook een apart tabblad binnen Google met een overzicht van alle zoekwoord gerelateerde producten. Steeds vaker krijgt de Google gebruik deze afbeeldingen van producten (advertenties) te zien als ze via Google op specifieke producten zoeken.

Met een juiste koppeling met hulpprogramma Google Analytics is er inzicht in:

  • Hoe vaak jouw advertentie vertoond is
  • Verandering zoekgedrag en dus kunnen inspelen op nieuwe kansen
  • Hoeveel bezoekers er op jouw website zijn geweest nadat ze op een advertentie hebben geklikt
  • Hoeveel contactmomenten je hier uit hebt gehaald
  • Wat jouw opbrengsten en kosten zijn (bij webshops)
  • Wat jouw Return on Investments (ROI) is van betreffende advertentie campagne

Remarketing

Heeft iemand iets in zijn winkelwagen laten staan? Of heeft een groot aantal mensen jouw website bezocht, maar geen contact opgenomen terwijl je dat wel wilde? Door middel van slimme remarketing campagnes kun je deze doelgroep opnieuw targetten. De voordelen hiervan zijn een hoge conversieratio tegen lage kosten. Hoe remarketing werkt? Je hebt vast een keer naar een product gezocht, maar vervolgens niet overgegaan tot aankoop. Je wilde toch nog even nadenken of zoeken naar andere opties. Opeens zie je op andere websites advertenties met exact dat product. Toeval? Absoluut niet. Dit is namelijk de remarketingstrategie van bedrijven.

eZense – De SEA-specialist

eZense kan jou ondersteunen in het doelgericht online adverteren binnen de zoekmachines door een Google Ads Campagne op te zetten. Zoekmachine adverteren is vaak een logische vervolgstap op zoekmachine optimalisatie. eZense is een gekwalificeerde Google Ads partner, wat betekent dat wij erkende kennis en ervaring hebben om voor jou een campagne op te zetten.

Binnen een Google Ads campagne kan het onderscheid gemaakt tussen het zogenoemde zoeknetwerk en het displaynetwerk. Beiden netwerken hebben een eigen strategie.

Meer informatie

Neem gerust contact op met eZense voor een vrijblijvend adviesgesprek.