Antwoorden op de meest gestelde vragen over AMP, deel 1

In het helpforum voor webmasters van Google heeft Google’s DongHwi Lee antwoorden gegeven op de meest gestelde vragen over AMP in de Google indexering. Als je website gebruik maakt van AMP pagina’s, kan dit artikel je verder helpen.

Wat is AMP?

AMP is de afkorting voor “Accelerated Mobile Pages”. AMP is een door Google beheerde technologie voor het publiceren van websites. AMP-pagina’s kunnen in de meeste huidige browsers worden weergegeven. AMP-pagina’s die worden weergegeven in de Google-zoekopdracht worden doorgaans in minder dan een seconde geladen en gebruiken tien keer minder gegevens dan de vergelijkbare niet-AMP-pagina’s.

Critici zien AMP als een poging van Google om zijn dominantie op het web uit te oefenen door te dicteren hoe websites worden gebouwd en inkomsten genereren.

1.      Hoe lang duurt het voordat AMP-pagina’s worden geïndexeerd en worden weergegeven via zoeken?

Het crawlen en indexeren van een AMP-pagina is hetzelfde als het crawlen en indexeren van een gewone webpagina. Als je echter AMP-fouten hebt, vooral rond vereiste markeringen, heeft dit invloed op het succes van de AMP-pagina’s die worden gecrawld.

2.      Als ik een aantal AMP-pagina’s start, hoe lang kan ik dan verwachten dat het indexeren zal duren? Welke factoren beïnvloeden selectie? (met en zonder de aanname dat de canonieke pagina wordt gecrawld en geïndexeerd)

Google crawlt en indexeert AMP-pagina’s met hetzelfde tempo als gewone pagina’s. Zorg ervoor dat AMP-documenten geldig zijn om het succesvol crawlen van de AMP-pagina’s te vergroten.

3.      Is indexering verschillend per paginatype, dat wil zeggen, wordt een homepage anders geïndexeerd dan een pagina met een productdetail?

Startpagina’s en productdetailpagina’s doorlopen dezelfde indexeringsstroom. Google gebruikt verschillende factoren, zoals hoe vaak de primaire content van een pagina is gewijzigd, om de optimale crawlfrequentie per pagina te bepalen.

Hoewel crawlen over het algemeen vereist is voor indexering en rangschikking, is het niet van invloed op de indexering of rangschikking van een pagina die opnieuw moet worden gecrawld.

Google maakt doorgaans geen onderscheid tussen de pagina met productcategorieën of de pagina met productbeschrijvingen om te zoeken, maar een categoriepagina kan bijvoorbeeld leiden tot de ontdekking van nieuwe productomschrijvingspagina’s.

Pas op dat dynamisch gegenereerde pagina’s met productvermeldingen gemakkelijk ‘oneindige spaties’ kunnen worden die het crawlen moeilijker maken dan nodig is.

4.      Als pagina’s waarschijnlijk vaak worden gewijzigd of verwijderd, zijn ze dan nog steeds geschikt voor indexering?

Ja, het is prima om paginatypen te hebben die vaak veranderen, zoals veilingitems of geclassificeerde advertenties die een beperkte levensduur hebben. Een site kan Google informatie geven over nieuwe en bijgewerkte pagina’s met sitemapbestanden.

Als u vaak wijzigingen moet aanbrengen, gebruikt u de cache-updateverzoek voor Google AMP-cache.

5.      Is er een manier om het indexeringsritme te versnellen (bijvoorbeeld door AdWords-campagnes te maken)?

Advertentiecampagnes hebben geen invloed op het indexeren of rangschikken van pagina’s in de organische zoekresultaten van Google.

Webmasters kunnen Googlebot helpen door sitemaps te leveren of, alleen voor afzonderlijke URL’s, de pagina’s in Search Console in te dienen.

6.      Wat is de impact van AMP op de ranking?

Het gebruik van AMP verandert de ranking niet. Google Search gebruikt mobiele snelheid als een ranking factor, maar sites kunnen snel zijn door het gebruik van verschillende technieken, waaronder AMP. Google Zoeken past dezelfde standaard toe op alle pagina’s, ongeacht de technologie die is gebruikt om de pagina te bouwen.

Volgende week

Volgende week lees je hier de antwoorden op vraag 6 t/m 11  en de conclusie. Wil je nu meer weten over AMP en wat dit voor jouw website kan betekenen? Neem gerust contact met ons op via info@ezense.nl.