Hoe belangrijk is een goede meta omschrijving?
Een nieuwe studie heeft aangetoond dat Google de meta omschrijvingen van webpagina’s in 30% van de gevallen gebruikt voor pagina’s op de eerste pagina van de zoekresultaten.
Voor de andere 70% herschrijft Google de omschrijving gebaseerd op de content van de vermelde pagina. Des te hoger het zoekvolume van een zoekwoord, des te vanzelfsprekender dat Google de meta omschrijving herschrijft.
Volgens de studie moet je je meta omschrijvingen tussen de 150 en 160 karakters houden voor standaard pagina’s. Blogberichten en andere pagina’s die in de zoekresultaten een vermelding hebben met datum, kunnen het beste een omschrijving tussen de 138 en 148 karakters gebruiken. De meest belangrijke informatie moet in de eerste 100 karakters van de omschrijving staan.
Hoe schrijf ik een goede meta omschrijving?
De omschrijving die verschijnt bij de resultaten van een zoekmachine hebben de meeste invloed op de keuze om er ook daadwerkelijk om te klikken. Geoptimaliseerde omschrijvingen helpen je het aantal kliks van je getoonde pagina’s te vergroten. In dit artikel vertellen we je meer over het vergroten van dit aantal kliks.
Google herschrijft de omschrijving van je webpagina’s als ze deze niet als goed genoeg ervaren. Om deze reden is het dan ook belangrijk om goede meta omschrijvingen te (leren) schrijven.
1. Houd je meta omschrijving kort
Hoewel Google soms langere omschrijvingen toont, is het over het algemeen beter om voor een korte variant met niet meer dan 160 karakters te kiezen. De lengte van de meta omschrijving voor publicaties met een datum ligt tussen de 95 en 105 karakters voor je mobiel. Het is dan ook de kunst om de belangrijkste woorden in het eerste deel van je omschrijving te zetten.
2. Beantwoord vragen in je omschrijving
Veel zoekopdrachten in Google zijn gerelateerd aan een specifieke vraag. Probeer die vraag te beantwoorden in de omschrijving. Google gebruikt daarnaast in hun uitgelichte snippet vermeldingen de pagina’s die vragen beantwoorden. Verwijder een klein deel van het antwoord, zodat mensen een reden hebben om ook door te klikken.
3. Wees emotioneel in je meta
Voeg woorden met emotie toe aan je meta omschrijvingen. ‘Krachtige’ omschrijvingen met ‘enorme’ voordelen en ‘ongeëvenaarde’ resultaten zorgen voor meer kliks. Probeer nieuwsgierigheid, blijdschap, urgentie etc. te creëren.
4. Vertel je websitebezoekers wat ze moeten doen
Een sterke call-to-action in de omschrijving kan leiden tot meer bezoekers. Gebruik bijvoorbeeld zinnen als ‘Start nu je proefperiode’ of ‘Bespaar vandaag 10 euro op je bestelling’ in je omschrijving.
5. Gebruik verschillende omschrijvingen op verschillende pagina’s
Elke pagina op je website moet een eigen omschrijving hebben. Het is geen goed idee om dezelfde omschrijving te gebruiken op alle pagina’s. Kies je hier wel voor, dan is het beter om de meta omschrijving optie helemaal niet te gebruiken. Gebruik een omschrijving waarmee je specifieke pagina’s target en haal daarmee het maximale uit het aantal kliks dat je krijgt.
6. Probeer een vermelding te krijgen d.m.v. waardevolle resultaten
Waardevolle resultaten zijn bijv. afbeeldingen, beoordelingen en extra links. Deze resultaten vallen op tussen alle andere zoekresultaten. Om een vermelding te krijgen als waardevolle content, moet de pagina structured data (een code met gestructureerde data) bevatten.
Optimaliseer je meta omschrijvingen nu!
Heb je je meta omschrijvingen nog niet geoptimaliseerd, dan is dit het moment. Des te eerder je hiermee start, des te sneller je meer bezoekers op je website ziet.