Hoe blijft mijn website de beste?
Bij de wedstrijd tussen websites is het vaak een kwestie van ‘the winner takes it all’. De beste website krijgt de klant en/of de verkoop en andere websites krijgen niets, hoe goed ze ook zijn.
Stel dat iemand een nieuwe smartphone wil kopen. Wat doe je dan als eerste? Je zoekt op Google naar informatie of een verkoopadres. Je kijkt naar de eerste resultaten die Google toont en besluit om bij één van die resultaten je aankoop te doen. De ene website krijgt dus de verkoop en de andere websites krijgen niets.
Je hoeft maar iets beter te zijn
Wat we bij eZense vaak zien is dat de informatie van concurrenten lang niet altijd beter is. Máár, en dit is een belangrijke maar, de informatie is er wel. Al zijn het maar een paar duidelijke zinnen met de gewenste zoekwoorden. De website geeft wel een antwoord op de vraag van de bezoeker en krijgt daarmee ook de aandacht omdat ze hoog in de zoekresultaten staan. In de eerste instantie natuurlijk vervelend, maar het betekent ook dat er ruimte is voor verbetering. Je hoeft maar iets beter te zijn dan de concurrent. En dat verbeterproces hoeft bij lange na niet altijd tijdrovend en ingewikkeld te zijn. In principe moet je website drie rondes doorstaan in het gevecht om de klant / bezoeker:
Ronde 1: kies de beste zoekwoorden
Wil je beter zijn dan je concurrent, dan moet je beginnen bij het kiezen van de juiste zoekwoorden. Als je kiest voor zoekwoorden die niet worden gebruikt door de gebruikers die uiteindelijk jouw klanten moeten worden, dan krijg je misschien wel veel bezoekers maar converteer je er weinig naar kopers.
Je webpagina’s moeten geoptimaliseerd zijn voor de zoekwoorden die bezoekers gebruiken om jouw product en/of dienst te vinden. Je focust je daarbij om de bezoekers die klaar zijn om een aankoop te doen. De bezoekers die je dus converteert naar klanten.
Ronde 2: zorg ervoor dat je op de eerste pagina met zoekresultaten komt te staan
Uiteraard is het belangrijk om te targetten op de beste zoekwoorden. Het is echter net zo belangrijk dat jouw website op de eerste pagina met zoekresultaten wordt getoond. Het grootste deel van de gebruikers kijkt namelijk niet verder dan deze eerste pagina. Zoals we het ook wel eens omschreven zien worden: ‘Je moet wel erg wanhopig zijn in je zoektocht naar een antwoord, wil je verder kijken dan de eerste pagina.’. Sta je niet op die eerste pagina, dan raak je veel potentiële klanten kwijt.
Ronde 3: creëer een overtuigende website
Het is niet genoeg om enkel op de eerste pagina met zoekresultaten te staan. Heb je een slechte website, dan haken bezoekers namelijk alsnog af. Je website moet overtuigend zijn. Het moet de bezoekers geven waar ze naar zoeken, een professioneel design hebben en het zo makkelijk mogelijk maken om een aankoop te doen. In principe is de stelregel dat een bezoekers binnen max. 4 klikken het doel moet kunnen bereiken. Dat kan een aankoop zijn, maar bijvoorbeeld ook een formulier om een adviesgesprek aan te vragen.
Een goede leidraad hiervoor is een conversiepercentage. Onder andere Google geeft de optie om doelen (contactformulier versturen, aankoop doen, advies/inspiratie test invullen) in te stellen. Op basis daarvan kun je zien hoeveel conversies er per doel zijn. Worden er veel contactformulieren verstuurd, maar krijg je bijna geen follow up? Dan is het tijd om te kijken wat er misgaat in de communicatie na dit contactmoment. Zijn er bijvoorbeeld nog wel herinneringsmails verstuurd? Of laat je de klant gewoon gaan na één zo’n moment? Kijk dus naar je conversies. Wat gaat er goed en wat niet? Op basis van die gegevens kun je waar nodig bijsturen.
Een betrouwbare en professionele website met een goede conversieratio hebben nog meer positieve effecten. Bezoekers zullen waarschijnlijk langer op je website blijven, sneller een tweede (of tiende) aankoop doen en eerder doorlinken naar jouw website. Met als gevolg dat Google en andere zoekmachines je website nog weer hoger zullen indexeren.
eZense helpt jouw website de beste te worden
Het vraagt wat tijd om je pagina’s te optimaliseren, maar het is de investering waard. Pak beetje bij beetje alle pagina’s aan. We helpen je daar uiteraard graag bij! Zodat jouw website op die belangrijke eerste pagina van de zoekresultaten komt te staan en jouw verkopen en behaalde doelen zullen stijgen. Onthoud ook altijd dat je concurrenten ook aan hun websites werken. Het is dus geen eenmalige investering, maar een kwestie van continu blijven optimaliseren en controleren.