Links, een belangrijke factor voor vindbaarheid

In het algoritme van Google vormen links die verwijzen naar een website en de inhoud van een website belangrijke factoren bij het bepalen van de ranking van een website in de zoekresultaten van Google. Links kunnen zowel een positief als een negatief effect hebben op de ranking van je webpagina. Met dit artikel helpen wij je om de links te gebruiken, die de vindbaarheid van je website vergroten.

Vermijd automatische links

Links die automatisch zijn gegenereerd hebben geen positieve invloed op de ranking van je website. Als automatisch aangemaakte links gebruik maken van rel=nofollow, dan hoef je je er geen zorgen over te maken. Als je tools gebruikt die automatisch links creëren, dan kan je hier beter mee stoppen en proberen om van deze links af te komen. Deze links kunnen een negatieve invloed hebben op de ranking.

Hoe makkelijker de link verkregen wordt, hoe minder hij oplevert

Bijvoorbeeld een afbeelding uploaden op imgur.com en daar een link naar je site opnemen in de beschrijving of de comments zal geen positief effect hebben op de ranking van je website. Een blog schrijven op Tumbl en van daaruit een link naar je site plaatsen zal je ranking ook geen boost geven. Als het heel gemakkelijk is om een link te maken, dan zal deze link geen effect hebben op je ranking.

Gebruik je verstand in plaats van ingewikkelde berekeningen

Veel webmasters willen alleen links van pagina’s met een bepaalde PageRank (een verouderde methode) of andere statische cijfers. Je zou deze methode kunnen gebruiken, het is echter tijdsverspilling en maakt linkbuilding moeilijker dan het eigenlijk is.

  • Als een website met een hoge waarde een nieuwe pagina toevoegt, dan heeft deze nieuwe pagina een linkwaarde van nul. De pagina kan echter nog steeds erg goed zijn.
  • Een pagina die vandaag geen linkwaarde kan heeft, kan morgen een hoge linkwaarde

Eenvoudige vragen om de kwaliteit van een pagina te beoordelen

Als je een website vindt die naar jouw site zou kunnen linken, stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Ziet de pagina er goed uit voor de gemiddelde web surfer?
  • Heeft de pagina interessante content?
  • Is de content gerelateerd aan mijn website?
  • Is het logisch als deze pagina naar mijn site linkt?

Als je deze vragen met ja kan beantwoorden, probeer dan om een link te krijgen van deze pagina. De rest doet er niet toe.

Google probeert gezond verstand te imiteren met zijn algoritmes. Als je gezond verstand gebruikt om je links te bouwen en je de bovenstaande tips volgt, dan zorg je ervoor dat de link naar jouw website mee tellen in alle toekomstige updates van Google’s algoritme.

Wil je meer informatie over linkbuilding of een ander onderwerp? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en kijk wat wij voor je kunnen betekenen.