Vindbaarheid website verbeteren

Een website laten bouwen is één ding. Echter zal hij ook goed gevonden moeten worden. In ons vorige blogartikel “Vindbaarheid website vergroten” hebben we een aantal basis elementen uitgelegd die belangrijk zijn om de vindbaarheid van uw website te vergroten.

In dit blogartikel “Vindbaarheid website verbeteren” gaan we dieper in op de mogelijkheden en laten we aan de hand van verschillende tools zien hoe u uw vindbaarheid van uw website kunt verbeteren. We hebben een aantal punten op een rij gezet die meespelen om uw vindbaarheid van uw website te verbeteren. En als men uw site gevonden heeft, is hij dan ook aantrekkelijk genoeg om hem verder te bekijken?

Bent u ontevreden over de prestaties van uw website? Misschien is het tijd om een ander kritisch te laten kijken naar uw verschillende webpagina’s. Door kritisch naar te kijken en de verschillende webpagina’s aan hand van hulpprogramma’s zoals Google Analytics en Google Webmaster tools te analyseren komen de werkelijke prestaties naar voren. Aan de hand hiervan kunt u de vindbaarheid van uw website verbeteren.

Er zijn een aantal basis punten die als basis fungeren die als volgt beschreven worden:

Inhoud / Content:

Waar gaat uw website over? Dit is zowel voor de bezoeker als voor zoekmachines belangrijk om te ontdekken. Verplaats uzelf in uw klant. Kan hij gemakkelijk vinden wat hij zoekt? Zijn alle teksten niet te formeel, of juist te informeel geschreven?

Naast de boodschap die u aan de bezoeker overbrengt is het tevens belangrijk om uw content (teksten en afbeeldingen) te optimaliseren voor de zoekmachines. Google heeft momenteel in Nederland een marktaandeel van ruim 95%. Hierdoor is het dus belangrijk dat de content voor Google goed indexbaar is.

Techniek:

Beschikt uw website over de juiste techniek? Zorg dat uw website bijvoorbeeld niet opgebouwd zijn uit alleen “flash” of “iframes”. De bezoeker ziet waarschijnlijk een fraaie website, alleen in Google zal uw website niet goed vindbaar zijn.

Tevens zullen de structuren van uw website moeten kloppen. Zorg dat zowel de bezoeker als Google logisch door uw website kan lopen en maak gebruik van categorieën en subcategorieën.

Linkbuilding en autoriteit:

Om de vindbaarheid van uw website te verbeteren zult u voor zoveel mogelijk (relevante) inkomende links moeten zorgen. Dit kan door een gedegen linkbuilding strategie op te zetten. Inkomende links kunt u generen door een linkvermelding naar uw website te krijgen vanaf andere websites.

Hierbij kunt u denken aan het verkrijgen van een link vanaf de website van leveranciers, partners, klanten, online community’s en blogwebsites. Hoe belangrijker (autoriteit) de website is waar u een linkvermelding op heeft staan, hoe meer relevanter de inkomende link wordt.

Kwaliteit is dus belangrijker dan kwantiteit. Links van websites waar enkel een verzameling links getoond worden, zullen minder relevant zijn dan websites met vele bezoekersaantallen en inhoudelijk goede informatie.

De belangrijkste punten zijn genoemd. Nu verder:

Zijn uw webpagina’s snel genoeg?

Zijn uw websitepagina’s snel genoeg of moet de bezoeker telkens wachten totdat de pagina volledig geladen is? Als u een CMS (content management systeem) website heeft zoals WordPress of Joomla is het belangrijk om uw plugins te controleren.

Installeer deze alleen als u deze echt nodig heeft. Plugins vertragen de websites namelijk vaak. U kunt uw website snelheid laten checken aan de hand van de Google PageSpeed Insight

Door het uitgebreide hulpprogramma Google Webmaster tools te installeren kunt u de website snelheid tevens eenvoudig monitoren, hier te zien in onderstaande afbeelding:

Biedt u interessante inhoud en ziet uw website er up-to-date uit?

Om de vindbaarheid van uw website te verbeteren is dit een minder belangrijk punt. Het is belangrijk dat als uw website bezoekers eenmaal uw website gevonden hebben, deze ook interessant vinden om door te klikken binnen uw website.

Concentreer u op uw bezoekers. Biedt aan wat voor hun interessant is en ga minder in op waarom uw bedrijf het beste is. Laat tevens uw website door verschillende mensen beoordelen op de “looks”. Ziet de website er smeuïg uit of is de website erg verouderd?

Verdwalen uw bezoekers op uw website?

Een goede website navigatie is erg belangrijk. Om de vindbaarheid van uw website te verbeteren is het belangrijk om relaties te leggen tussen hoofditems en subitems door onderling te linken. Een zogenoemd “breadcrum”, ook wel broodkruimel pad genoemd is voor zowel de bezoeker als voor Google erg belangrijk.

Door het hulpprogramma Google Analytics uit te lezen kunt u onder andere het bouncepercentage van de verschillende pagina’s bekijken. Dit is het percentage van uw bezoekers die nadat ze op uw website komen zijn, gelijk weg klikken. Ook is de bezoekersduur per pagina is een belangrijk gegeven om de kwaliteit van uw websitepagina te beoordelen.

Meer informatie:

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden. Wilt u dat wij vrijblijvend uw website beoordelen op het verbeteren van de vindbaarheid van uw website? Neem gerust contact met ons op!