Wat is een goede websitestructuur?
Een duidelijke websitestructuur helpt zoekmachines je websitecontent beter te begrijpen. Hoe makkelijker het is om te begrijpen waar je website over gaat, des te groter de kans dat je webpagina’s een hoge ranking krijgen.
Een goed georganiseerde website helpt gebruikers te vinden waar ze naar zoeken en het helpt zoekmachines om het doel van je website te begrijpen.
Wat zijn Platte websites en Diepe websites?
In een eerder artikel hebben we het verschil tussen platte en diepe websites al eens uitgelegd. Dit zijn de twee meest voorkomende navigatiestructuren voor websites. Platte websites zijn websites waarbij alles te bereiken is met slechts een paar kliks. Dit in tegentelling tot diepe websites, die lange paden gebruiken om specifieke pagina’s te bereiken.
Zo’n diepe website geeft je de mogelijkheid om heel specifiek te targetten op pagina’s, waar je bijvoorbeeld een belangrijk onderwerp uitlicht. Het nadeel van dit soort websitestructuren is dat het voor bezoekers en zoekmachines langer duurt om de content te vinden die ze zoeken.
Een platte structuur maakt het makkelijker voor bezoekers en zoekmachines om alle pagina’s om je website te vinden. Des te minder pagina’s je bezoekers door moeten om de gewenste content te vinden, des te beter.
Wat is de beste websitestructuur voor jouw website?
Help je websitebezoekers en zoekmachine bots om maximale resultaten te behalen. Alle pagina’s op je website zouden met een maximum van vier kliks toegankelijk moeten zijn vanaf je homepage.
Daarnaast reflecteren de navigatie elementen hoe belangrijk de gelinkte pagina’s zijn. Het is dan vaak ook het beste om je website als volgt in te delen:
– Creëer een overzicht van alle pagina’s op je website;
– Verdeel de content in kern categorieën en maak een top niveau navigatie die de verschillende content types van je website bevat;
– Maak subcategorieën aan;
– Indien nodig, maak nog een subcategorie aan;
– Creëer in doorlink structuur binnen je pagina’s (maar overdrijf dit niet).
Als je denkt dat het handig is om een sitemap met overzicht toe te voegen, dan geeft dit juist aan dat de structuur niet duidelijk genoeg is. Bezoekers zouden de gewenste pagina zonder een sitemap moeten kunnen vinden. En hoewel zo’n sitemap goed kan zijn voor zoekmachines om je website te vinden (daarom zie je een sitemap vaak wel in de footer staan), zou de navigatiestructuur bezoekers moeten leiden naar de gezochte pagina.